pondělí 5. října 2015

Noční host; Fiona McFarlaneová



Paseka 2013
264 stran

Ještě než začnu, tak musím říct, že ta obálka je úžasná! I ten papír. A použité písmo. Asi jsem se zamiloval do paperbacků nakladatelství Paseka!

Ruth Fieldová je pětasedmdesátiletá vdova, která bydlí v domku na pláži se svými kočkami. Spolu s manželem tady měli strávit stáří, ten ale krátce po přestěhování zemřel. A ona zde zůstala sama. Děti se jí už dávno rozprchly do světa, a jediné, co z nich má, je telefonní hovor jednou za dva týdny. Byla by to docela obyčejná stařenka, kdyby ji večer ze spaní nebudily podivné zvuky: tygr procházející se po jejím domě.

Jednoho dne se jí ale u dveří zjevuje energická Frida, ohromná ženská v bílém, jenž jí oznámí, že je její nová pečovatelka, kterou jí přidělila vláda. Ruth je nesvá, volá synovi, který chce s Fridou okamžitě mluvit. Po náležité administrativě a podpisech je rozhodnuto: Frida se teď bude starat o křehkou stařenku a její domácnost.

Celý dům se leskne, Ruth má teplé jídlo a chtě nechtě se stává na Fridě a její společnosti závislá. K tomu od ní každý den dostává prášky na bolest a vitamíny, které jí mají na stará kolena pomoct. Jenže Ruth začne ztrácet paměť. Nejprve pomalu, nenápadně. A pak úplně. Samozřejmě vám nebudu nic vyzrazovat, nicméně naznačím, že Frida si s Ruth začne velmi nepěkně pohrávat. Musím říct, že i já sám jsem při čtení nevěděl, co je pravda a co už ne. Autorka nám skrz postavy přednáší dvě verze příběhu. Které uvěříme je pouze na každém z nás.

Ruth také často vzpomíná na své mládí v britské kolonii, na svou první lásku i na životní cestu, po které se dostala až sem, do domku na pláži, což příběhu dodává jistý náboj. Díky tomu se ujišťuje, že její paměť a zdravý rozum jsou v pořádku. A pak se na scéně opět objevuje tygr, mnohem skutečnější než kdy dřív…

Noční host není jen o staré osamělé paní, která si chce s někým popovídat. Je také o bezcitných lidech, kteří zranitelným lidem vstoupí do života, manipulují jím a totálně ho zničí, aniž by si toho nejbližší okolí všimlo.

Slovo závěrem: Noční host se svou tématikou určitě nebude líbit všem. Já jsem však rozhodnutý knihu doporučovat všemi deseti

 

Známka jako ve škole:

1

1 komentář:

  1. Já už jsem se také konečně pustila do Nočního hosta, tak jsem na to moc zvědavá.
    Výborná recenze :-)

    OdpovědětVymazat